"Förstå din hund" - Jan Fennell

Förstå din hund, Jan Fennell, Amichien bonding

"Förstå din hund" handlar om författarinnans arbete med att uppfostra och leda hundar utifrån sin metod "Amichien bonding". Den går ut på att signalera ledarskap på samma sätt som i en vargflock, t.ex. är det viktigt att flockledaren (hundägaren) är den som delar ut maten, och själv äter först.

Detta är ytterligare en gammal favorit som jag bestämde mig för att läsa igen. Senast jag läste den var våren/sommaren-07, och jag blev faktiskt lite besviken denna gång. Jag mindes boken som innehållsrikare och mer revolutionerande än jag fann den nu. Framförallt hade jag velat läsa fler konkreta tips på hur man gör för att bete sig som en ledare i olika vardagliga situationer. Ett exempel är s.k. "gest-ätning", dvs att inför hunden äta något "ur hundens skål", innan du serverar maten till hunden. Andra sätt att signalera ledarskap är att "leda jakten", med andra ord vara den som går först ut genom dörren och vid promenader. Läs en bra sammanfattning av metoden här: http://www.livinglife.se/hundar.htm
Jag tror - utan att själv ha hund -  mycket på den här metoden, framförallt tror jag det är viktigt för hunden att känna att du är en flockledare att lita på så att hunden själv slipper känna sig tvungen att ta detta ansvar. Det jag saknar är, som sagt, fler konkreta tips på vardagssituationer och hur man kan agera i dessa. Såg dock att hon skrivit ännu en bok, "Du och din hund", kanske finns det där?

Författarinnans hemsida: http://www.janfennellthedoglistener.com/
Trackback
RSS 2.0