"Da Vinci-koden" - Dan Brown

image6


Vid det här laget har väl näst intill varenda människa redan läst den här boken, men jag tänker tipsa om den iallafall.

Bokens huvudperson är Robert Langdon, professor i religiös symbolik. När han kallas till Louvren där intendent Jacques Saunière hittats mördad antar han att det är på grund av sina kunskaper om symboler som han tillfrågas, kroppen är nämligen täckt av symboler  - skrivna med Saunières blod. Men han får snart klart för sig att han själv är misstänkt, eftersom den mördade lämnat efter sig budskapet "Find Robert Langdon". I sista stund gör dock Sophie Neveu, Saunières sondotter, entré i handlingen och lyckas få med sig Langdon därifrån. Så börjar flykten undan polisen, och jakten på sanningen om Saunières död. Spåren pekar mot att Saunière var medlem av det hemliga sällskapet Prieuré de Sion, och att sällskapets främsta uppgift var att skydda den heliga Graalen. Den heliga Graalen visar sig dock vara något långt större än bara en bägare... och det är inte bara Langdon och Sophie som är på jakt efter den!

"Da Vinci-koden" handlar om religionshistoria, symboler och konst, samtidigt som det är en spännande deckarliknande historia. Till stilen påminner den om Margit Sandemos serie "Svarta riddarna", och böckerna om den unga privatdetektiven Kitty (!).
Jag rekommenderar alla att läsa den här boken - och välj den illustrerade utgåvan, för man blir ständigt sugen på att kontrollera om det faktiskt finns den symbolik i till exempel Da Vincis tavlor som det beskrivs i boken.
Boken har beskyllts för mängder av faktafel och missledande uppgifter om kristendomen och Jesu liv, men hey!, det är en skönlitterär historia, man får ta sig konstnärliga friheter! Personligen tycker jag att det är en rafflande version och tolkning av myten om den heliga Graalen som presenteras i den här boken - man vet aldrig...

Länk till författarens hemsida



Såhär skrev jag om boken på Boksidan:

Boken alla pratar om! Dess ryktbarhet gjorde att jag kände att man borde läsa den, och när jag fick låna den av en bekant var det så dags.
Jag var först lite skeptisk då jag befarade att den skulle handla mycket om konst och att man skulle vara tvungen att vara intresserad och insatt i ämnet.
Och visst handlar den om konst, men man behöver alls inte vara någon expert, man får tydligt det väsentliga berättat för sig som en del av den spännande historien. Förutom konst får man en portion religionshistoria, en del symbolvetenskap och en mordhistoria. Vi får också en intressant teori om den legendariska heliga Graalen... Boken bjuder på spänning i form av kodade meddelanden, chiffer och en mordutredning.

Jag tyckte den påminde lite om Margit Sandemos serie "De svarta riddarna" (!). Den som läst om privatdetektiven Kitty kan nog också förnimma en bekant känsla. Detta är definitivt en bok för dig som gillar mysterier!
Mycket bra bok, rekommenderas!!

Kommentarer
Postat av: Iva

Jag älskar denna bok, har du läst någon annan av hans böcker? Dom är bra dom med. men tycker det är sjukt irritereande när han ska ha med typ "tantporr" dåligt ord för det. Men typ "klänningen satt tajt omkring hennes solbruna lena ben, hennes slanka men kurviga kropp" aa, du fattar! Änglar och Demoner den är bra, bättre än denna faktiskt!

2008-02-27 @ 20:22:51
URL: http://bournetobe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0