"Syskonkärlek" - Katarina von Bredow

image3


Såhär på Alla Hjärtans Dag måste jag passa på att slå ett slag för en av mina favoritböcker, som dagen till ära lämpligt nog också handlar om kärlek. Inte vilken kärlek som helst, dock, utan syskonkärlek. Men inte syskonkärlek av den vanliga sorten, nej, i den här boken blir bror och syster kära i varandra som kille och tjej...

När Amanda inser att hennes känslor för storebrodern Ludvig inte är riktigt så oskyldiga som de borde vara, blir hon chockad. Kär i sin egen bror, det kan man väl bara inte bli, hur pervers är man inte då! Och vad skulle Ludvig säga om han fick veta...! Men det visar sig att Ludvig känner samma sak, och de inleder ett förhållande dömt att misslyckas.
Trots att huvudpersonerna i den här kärlekshistorien är bror och syster, är det så lätt att känna igen sig i deras känslor; tidig, trevande och alldeles himlastormande ungdomskärlek. Boken var när den utkom 1991 Katarina von Bredows debut, och en mycket bra sådan om du frågar mig. Hon skriver om ungas kärlekskänslor bättre än någon annan jag läst, och även sexet skildras hur naturligt som helst - vilket inte torde vara det enklaste i en bok med detta tema, kan man tycka.

Jag letade i evigheter efter denna bok för att få den i min bokhylla, men till slut hittade jag den på en loppis - lycka!
Nu har den dock kommit ut på nytt, finns t.ex. på CDON för överkomliga 39:-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0