Killing my darlings... "Hanteringen av odöda" - John Ajvide Lindqvist

Funderar om det verkligen är en så bra idé att läsa om sina gamla favoriter..? "Hanteringen av odöda" mindes jag som en mycket bra bok som väckte intressanta tankar, snarare än en splatter-bok - när jag nu läser om den cirka 10 år senare tycker jag tvärtom att den verkligen är en skräckbok om zombier snarare än underlag för intressant filosoferande kring vad som egentligen skulle hända om de döda började leva igen...
Och när jag läste om en annan av mina favoriter, "Min bror och hans bror", upplevde jag inte heller den på samma sätt som då jag läste och fullkomligt älskade den för 8 år sedan. Så, kanske är det helt enkelt bäst att låta favoritböckerna "vila i frid" för att inte riskera att förstöra dem? Eller så läser man dem, upptäcker att man inte avgudar dem längre, och låter dem lämna sin plats i bokhyllan till förmån för framtida favoriter. ;-) "Hanteringen av odöda" fick vandra vidare - men "Min bror och hans bror" berörde mig fortfarande såpass mycket att den blev kvar. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0